ЛІДЕРИ-НАСИЛЬНИКИ
ЧИ
ЛІДЕРИ-ПІКЛУВАЛЬНИКИ
Коли у групи немає наставника який би займався груповою динамікою групи - група віддана сама собі – і відбуваються дисфункціонально-паталогічні процеси.
Група без наставників/лідерів починає йти в рознос. Конкуренція превалює над кооперацією.
І у лідера хто схильний до насилля стає більше шансів ніж у лідера хто схильний до піклування.
Г
А
А
БУЛІНГ-СТРУКТУРА
ГРУП
Булінг-структура груп наступна.
Зазвичай є 1-3 альфа-домінанти.
Вони є трансляторами цього жорсткого початку. Навколо них є підхалими-підпівали які дуже бояться стати жертвами. Тому вони роблять все щоб подобатись домінантам.
Далі є жертви на яких направлені всі стріли агресії.
І є певні свідки які не беруть участь і стараються триматись в стороні.
В колективах дітей від 12 років починають з'являтись підлітки які від споглядачів перетворюються на борців за правду і справедливість.
1) АЛЬФА-ДОМІНАНТИ
2) ПІДХАЛИМИ-ПІДПІВАЛИ
3) ЖЕРТВИ АГРЕСІЇ
4) СПОГЛЯДАЧІ ЩО ТРИМАЮТЬСЯ ОСТОРОНЬ
5) БОРЦІ ЗА ПРАВДУ І СПРАВЕДЛИВІСТЬ
Г
А
А
СИЛЬНА
БЛАГОПОЛУЧНА
ЛЮДИНА
ЛІДЕР-АЛЬФА
Рідко бувають ситуації коли в групу приходить сильна благополучна людина лідер-альфа.
В якої домінування проявляється у захисті та піклуванні.
Це більш благополучний варіант який може позитивно переломити ситуацію.
Але на нього не варто розраховувати тому що це рідкість.
Це швидше везіння.
Г
А
А
НАЗИВАТИ РЕЧІ
СВОЇМИ ІМЕНАМИ
Люди схильні захищатись від того з чим не знають як впоратись, з чим не знають що робити.
У тих хто й і готовий був щось робити - немає уваги, ресурсів, домовленостей, об’єднання, базового розуміння що це саме їх задача.
Що саме ми маємо щось з цим робити.
Знаходяться пояснення чому це неможливо змінити.
Коли люди стикаються з тим що є складним - вони починають обгортати це в евфімізми.
І на цьому етапі задача - називати речі своїми іменами.
Г
А
А
НАЗВАНА
ПРОБЛЕМА
ГРУПОВЕ ІГНОРУВАННЯ
Поки прямо не сказати що це групове ігнорування, поки люди самі собі брешуть – не буде рішень.
“Ну що я можу зробити”.
Тоді ти мусиш щось зробити.
А коли не знаєш що робити – тоді людина вмикає певну дистанцію.
Вмикає очерствлення.
Щоб не бути в контакті.
Вмикається природній психологічний захист який у всіх нас є коли є проблема і ми не знаємо що з нею зробити. І вирішуємо не думати про неї постійно.
Тому коли людина може і знає що робити - то вона робить.
А коли не знає - то захищається всіма способами.
Г
А
А
ПРИСВОЄННЯ ПРОБЛЕМИ
КОНФРОНТАЦІЯ З САМОЮ ІДЕЄЮ ЦЬКУВАННЯ
Поки прямо не сказати що це групове ігнорування, поки люди самі собі брешуть – не буде рішень.
“Ну що я можу зробити”.
Тоді ти мусиш щось зробити.
А коли не знаєш що робити – тоді людина вмикає певну дистанцію.
Вмикає очерствлення.
Щоб не бути в контакті.
Вмикається природній психологічний захист який у всіх нас є коли є проблема і ми не знаємо що з нею зробити. І вирішуємо не думати про неї постійно.
Тому коли людина може і знає що робити - то вона робить.
А коли не знає - то захищається всіма способами.
Г
А
А
ПОТРЕБА В
МОРАЛЬНИХ АВТОРИТЕТАХ
Причина цькування не в тому що певна людина якась не така.
Цькування це потреба дикої та неокультуреної групи.
Чи є ті хто буде окультурювати дикі групи з дорослої етичної позиції?
Хто буде розмовляти з людьми про правила в окультурених групах.
Про те що в нас можна, а що не можна.
Хто ми один одному?
Як ми один до одного відносимось?
Як один одного підтримуємо?
Як вирішуємо конфлікти?
Як висловлюємо невдоволення?
Люди самі по собі без моральних авторитетів не можуть з тим впоратись. В них немає ресурсу щоб самим розробити культурні норми.
І ми отримуємо дикі групи. А в дикій групі когось обов'язково їдять.
Це спосіб встановлення дикої ієрархії.
І далі питання хто попаде на місце того кого їдять.
Г
А
А
ДИКА
ГРУПА
В здоровій групі нікого травити не будуть!
І навпаки. В дикій групі часто об'єктами травлі обирають здорових. Гарних. Комунікабельних. Талановитих.
Тому не людина така-то і тому її травлять. А тому що дика група.
В дикій групі всім страшно. Кожен може стати жертвою групового цькування. І поки місце жертв зайнято - інші думають що можуть бути у безпеці.
Тому це стійка конструкція в якій всі між собою пов'язані і всім недобре.
Зазвичай подають що страждає жертва. Інші або не винні або не причім.
Насправді недобре всім. Тим хто жертви. Тим хто травлять. Тим хто підспівують. Тим хто спостерігають зі сторони.
Тому що якщо взагалі таке можливо в групі, якщо таке допустиме, якщо таке правило гри існує – тоді ніхто не може бути спокійним.
Г
А
А
ТАК
НЕ МОЖНА!
Тому що всі розуміють що з людьми так можна. І ніхто з дикістю груп не конфронтує. Не приходить жоден дорослий хто сказав би: “Ви що тут обалділи, так не можна”!
У нас такого не буде!
Сам факт цього досвіду безпомічності, безнадійності, відчаю перед груповим тиском. Досвід безнаказаності та розбещуючої влади. Досвід зради себе та своїх цінностей з причини страху перед груповим тиском.
Мені не подобається що відбувається але я не відкрию рот тому що я боюсь.
В дорослому житті завжди виникають ситуації коли одна людина має піти проти дикої групи.
І в культурному цивілізованому суспільстві це не має бути для людини загрозою. Так, це потребує присутності духу. Так, ми не робимо це без крайньої необхідності.
Щоб піти проти групового тиску - потрібні серйозні причини. Але людина не має хвилюватись що з цієї причини може стати ізгоєм. Що тебе за це будуть принижувати. Будуть цькувати.
Г
А
А
ЕТИЧНИЙ СТРИЖЕНЬ
КУЛЬТУРНЕ СУСПІЛЬСТВО
В культурному суспільстві людина може піти проти групового тиску.
З тобою погодяться. З тобою не погодяться. Будуть сперечатись. Але тебе умовно кажучи не будуть бити ногами за це. І нам важливо бути у безпеці в цьому. Тому що лише так розвивається щось нове. Саме так розвивається суспільство.
Якби ніхто ніколи не йшов проти групового тиску - і всі завжди робили би те що роблять всі - ми б тоді досі сиділи на пальмах.
Суспільство розвивається тому що колись хтось йде проти групового тиску. І ми маємо будувати суспільство в якому інноватори можуть це зробити йдучи на певний дискомфорт але не ризикуючи всім.
В тих в кого цінності є важливішими за ризики і присутній етичний стрижень.
Г
А
А
Це не моя власна розробка, а переклад та адаптація за матеріалами з певних джерел в інтернеті.
Андрій Гончаренко, 097 507 60 81, АГА
Підтримати АГА: картка 4441 1144 4009 6855